Näkökeskuksen optikoilla intohimona palvelu ja onnistuneet silmälasit
Oletko miettinyt minkälainen on asiantunteva, yksilöllinen, ystävällinen ja kiireetön palvelukokemus optikkoliikkeessä? Tässä blogitekstissä kuvaamme tyypillisen palvelun kulun meillä Näkökeskuksessa.
Ovesta sisään
Tyypillisimmin asiakas tulee paikan päälle liikkeeseen joko näköongelman kanssa tai etsimään uusia silmälasikehyksiä. Astuessaan sisään liikkeeseen asiakas kohtaa meillä yleensä optikon. Meillä työskentelee myös kattavasti koulutettu ja alalta pitkän kokemuksen omaava optinen myyjä. Liikkeessä on aina paikalla kuitenkin myös vähintään yksi optikko. Kaikki alkaa tarvekartoituksesta näkemisen ammattilaisen kanssa. Tässä vaiheessa voidaan jo tehdä kehysvalintaa, mikäli asiakas haluaa.
Näöntutkimuksen aika
Seuraavaksi varataan aika joko optikon näöntutkimukseen tai silmälääkärille. Optikon tutkimus pyritään aina varaamaan samalle optikolle, joka asiakkaan on ottanut vastaan. Optikon näöntutkimus alkaa aina silmien yksilöllisellä DNEye Scanner-mittauksella. Voit lukea mittauksesta lisää aikaisemmasta postauksesta, jonka löydät täältä.
Näöntutkimukseen varataan aikaa 60 minuuttia, jolloin asiakkaan näkö tutkitaan perusteellisesti ja optikko pystyy antamaan kattavan suosituksen näönkorjaustarpeista asiakkaan yksilöllisten arjen ja vapaa-ajan tarpeiden mukaan. Näöntutkimukseen sisältyy aina myös silmänpohjakuvaus sekä silmänpaineen mittaus. Tarvittaessa ehditään myös ohjeistaa esimerkiksi kuivien silmien hoito-ohjeet tai erilaiset silmälihasharjoitteet. Joskus varataan aika myös silmälääkärille, jos tutkimuksessa herää epäily silmäsairaudesta. Silmälääkäriin pääsee liikkeessämme yleensä 1-2 viikon sisällä.
Kehysvalinta – mahdoton tehtävä?
Kehysten valinta on hyvin usein asiakkaan mielestä silmälasien hankinnan vaikein vaihe. Meillä asiantuntija auttaa kehysten valinnassa, eikä kehyksiä todellakaan tarvitse yrittää valita itse. Valintaa tehdessä otetaan aina yksilöllisesti huomioon asiakkaan henkilökohtaiset mieltymykset ja toiveet, kasvojen koko, muoto ja mittasuhteet. Kehysvalinnassa huomioidaan myös linssivoimakkuuden vaikutus esteettiseen lopputulokseen ja ennen kaikkea kehyksen istuvuus kasvoilla. Tarvittaessa tilataan kehysmalleista lisävärejä tai muita kehysmalleja sovitukseen. Myös tähän vaiheeseen käytetään aikaa niin kauan kuin on tarve, eikä kiirehditä. Onnistunut kehysvalinta ei ole sattumaa.
Kun kehykset on valittu, silmälasit mitoitetaan pääsääntöisesti käyttäen Impressionist4-mitoituslaitetta. Laite kuvaa kehyksen asiakkaan kasvoilla kolmiulotteisesti, jolloin kehyksen istuvuudesta saadaan tarkat yksilölliset mitat. Näin linssit saadaan asennettua kehykseen millin kymmenesosan tarkkuudella juuri oikeille paikoilleen.
Koska olemme yksityinen optikkoliike, pystymme valitsemaan kehysmallistomme täysin itse asiakkaidemme tarpeita ajatellen. Siksi mallistostamme löytyy hyvin kehyksiä myös esimerkiksi pienikasvoisille ja heille, jotka kaipaavat värikkäitä kehyksiä. Valintojemme kantava voima on kehysten keveys ja istuvuus.
Linssivalinta – täyttä hepreaa?
Jälleen ollaan uuden valinnan edessä, kun mietitään minkälaiset linssit olisivat parhaat juuri minulle. Vaihtoehtoja tuntuu olevan paljon, eikä jokaista ominaisuutta edes oikein tunnu linsseistä ymmärtävän. Parasta tässä on kuitenkin se, että asiakkaan ei itse tarvitse eikä pidäkään tietää! Ammattilaisen tehtävä on osata suositella asiakkaalle paras linssiratkaisu tämän tarpeiden, voimakkuuksien ja kehysvalinnan pohjalta. Tarpeet kartoitetaan tarkasti ja niiden perusteella tehdään suositus, joka parhaiten vastaa asiakkaan näkövaatimuksia. Myös ulkonäölliset seikat otetaan linssivalinnassa huomioon.
Ei ole samantekevää mitä vaikkapa moniteholinssi on niin sanotusti syönyt optisen rakenteensa suhteen. Optikkomme miettivät tarkkaan, minkälainen linssirakenne toimii juuri tällä asiakkaalla, juuri kyseisessä kehyksessä, joka istuu tietyllä tavalla asiakkaan kasvoilla, huomioiden lasien käyttötilanteet ja olosuhteet sekä linssivoimakkuudet. Siksi onkin tärkeää, että linssivalintaa on tekemässä sama optikko, joka tutki asiakkaan näön. Jos näitä asioita ei huomioida, silmälasien käytössä voi ilmetä ongelmia, kuten näkökentän kaventuminen, keinuttava vaikutelma liikkuessa ja lukemisen ongelmat.
Suositusta muokataan tarpeen mukaan asiakkaan toivomaan suuntaan esimerkiksi erilaisten teknisten ominaisuuksien ja/tai hinnan suhteen.
Lasien valmistaminen ja toimitusaika
Uusien silmälasien odottelu on yleensä yhtä tuskaa. Kukapa ei haluaisi nähdä kirkkaammin heti ja päästä iloitsemaan uudesta tyylistä mieluummin jo eilen. Meillä silmälasien toimitusaika on onneksi kuitenkin keskimääräistä nopeampi. Yksitehoiset silmälasit saattaa saada käyttöön jo 1-2 arkipäivässä eikä monitehojenkaan valmistuminen kestä kuin 1-2 viikkoa.
Kun tilaus lähtee myymälästämme, alkaa Saksassa Rodenstockin linssitehtaalla linjasto valmistaa linssejä välittömästi. Linssit käyvät tehtaalla läpi jopa 90 eri tuotantovaihetta! Valmiit linssit tarkistetaan, pakataan ja lähetetään Suomeen. Kun linssit saapuvat meille liikkeeseen, optikkomme hiovat linssit tarkasti oikeaan kehysmuotoon ja kokoon. Linssit asennetaan aina käsityönä ja lopputulos tarkastetaan niin mitoitusten, voimakkuuksien kuin linssijännitteidenkin osalta. Valmistuneista laseista lähtee asiakkaalle ilmoitus saman tien.
Lasien luovutus asiakkaalle ja takuu
Kuten huomata saattaa, lasien valmistumista ennen on tapahtunut monta vaihetta. Näiden vaiheiden yhteen summaaminen siten, että lopputulos onnistuu, vaatii ammattitaitoa. Siksi pyrimme lähtökohtaisesti siihen, että sama henkilö, joka palveli asiakasta aikaisemmissa vaiheissa, myös luovuttaa lasit asiakkaalle. Tällöin luovutustilanteessa voidaan todeta lopputuloksen onnistuminen ja mahdolliset lasien käyttöön ottamisessa huomioitavat yksilölliset seikat. Asiakkaan noutaessa lasit, niiden istuvuus ja mitoitukset myös tarkistetaan uudestaan ja istuvuutta parannetaan tarvittaessa vielä hienosäätämällä kehystä.
Liikkeestämme hankituilla silmälaseilla on aina toimivuustakuu. Mikäli lasien käytön kanssa huomaa ongelmia, on asiasta hyvä tulla kertomaan liikkeeseen viipymättä. Näitä tilanteita ilmenee kuitenkin varsin harvoin juuri siitä syystä, että lasien valmistumisen eteen tehdään paljon työtä ja käytetään riittävästi aikaa. Usein ongelmat korjaantuvat esimerkiksi kehystä hieman säätämällä. Mikäli ongelmat eivät näin ratkea, eikä asiaa pystytä välittömästi ratkaisemaan, varataan asian tutkimiselle erillinen aika, mikäli se ei välittömästi ole mahdollista. Näin varmistetaan, että asiaan pystytään paneutumaan rauhassa ja ratkaisu ongelmiin löytyy.
Palvelu ei suinkaan lopu siihen, kun asiakas on todennut lasit toimiviksi ja poistunut liikkeestä. Laseja saa ja kannattaakin tulla säädättämään ja huollattamaan tarpeen vaatiessa niin kauan kuin ne ovat käytössä. Kehysmateriaalit elävät käytössä ja usein istuvuutta täytyy aika-ajoin palauttaa tekemällä kehykseen pieniä korjauksia ja säätöjä.
Palvelupolkumme keskittyy kaiken kaikkiaan yksilöllisyyteen ja kiireettömyyteen. Tavoitteenamme on tarjota Sinulle elämäsi parhaat silmälasit. Tervetuloa palveltavaksi!